Предмет : Українська мова 15.01.2018.

23-ООС Урок № 20

Тема уроку : Безсполучникове складне речення, розділові знаки в ньому

Розділові знаки

Змістові відношення

Сполучник

Речення схема

Кома

Одночасність, послідовність дії

і; й; та

Шумлять дерева, шелестить пожовкле листя, лісом бродить осінь [ ], [одночасність ]

Крапка з комою

Одночасність, послідовність дії, є інші знаки

і; й; та

Сонце вже низенько; небо палаючи, починає червоніти [ ] ;[ , , ]

Двокрапка

  • причина

 

 

б) пояснення

 

 

в ) доповнення

 

г ) дієслова ( і побачив ; і почув)

 

 

д) наявні дієслова знати, памятати уявляти…

тому що;

бо

 

а саме

 

 

що

 

що

Щастя в повітрі не в‘ється: воно в боротьбі дістається [ ] : [причина]

Закон життя один: вірно служити Батьківщині

[ ] : [ пояснення]

Мати вірила: земля усе знає [ ] : [доповнення]

Прислухайся: у небі сходить зірка, озвались невмирущі жайвори

[прислухайся] : [ ]

Памятай : добре імя цінніше за багатство.

[пам’ятай ] : [ ]

Тире

а )протиставлення

 

 

 

 

б) порівняння

 

 

в) умова

 

г) час

 

 

д) швидка зміна подій

е )наслідок

 

а; але мов;

наче

 

 

 

якщо-то

 

 

коли- то

Стеле м якенько –спати тверденько.

Говорить- шовком шиє.

 

 

Посієш зерно золоте - забринить пшениця.

[ Якщо ] - [ то]

 

 

Прийде вечір- усі вулиці гудуть піснями

[Коли ] - [ то]

Двері скрипнули- зявився батько

Защебетав соловейко- пішла луна гаєм.

 

 

1 Перепишіть таблицю у зошит. Складіть звязну розповідь у науковому стилі про змістові відношення між частинами речень у складі БСР та розділові знаки у них.

2 Відредагуйте текст : вставте пропущені букви та поставте у тексті розділові знаки,виконайте завдання до тексту.

  1. В одному селі на Україні жінки надумали показати свою майстерніс…ть.
  2. Домовилися в неділю всі пр…йдуть на сіл…ський майдан прин…суть найкраще створене своїми руками вишиті рушники м…режива покривала. 3. У неділю жінки прийшли на майдан принесли багато чудових речей. 4.У дідів та бабусь очі ро…бігались так багато було талановитих майстринь.5. Дружини б…гачів прин…сли гаптовані золотом шовкові покривала мережан…і занавіски.6. Переможницею ж стала біднячка Марина вона привела пятирічного сина Петруся який сам вирізав із дерева жайворонка. 7.Підніс Петрусь жайворонка до вуст заспівала защ…бетала пташка.8. Усі на майдані стояли зачарова…ні у блакитному небі заспівав справжній живий жайворонок.9. Старійшини ухвалили рішення хто творить розумну людину найкращий майстер на землі

Запитання й завдання до тексту

1.Доведіть, що перед вами текст.

2.Визначте тему й основну думку тексту.

3.Визначте стиль і тип мовлення тексту.

4.Вкажіть безсполучникові речення, у яких стоїть двокрапка.

5.Вкажіть речення з однорідними членами.

6.Вкажіть безсолучникові речення у яких стоїть тире.

7.Посніть значення виділеного слова та доберіть до нього синонім.

8.Яке речення відповідає заданій схемі [ ] - [ ]

 

  1. Замініть сполучникові конструкції синонімічними безсполучниковими, поясніть вживання розділових знаків.

1.На світі все минеться, а правда зостанеться.

2.Якщо раніше встанеш, то більше зробиш.

3.Старі люди кажуть, що два хитрих мудрого не переважать.

4.Знай, що лише добрий добро у серці має.

5.Наука вчить багато , а життя ще більше.

6.Переконатися пора, якщо зробиш зло то не жди добра.

 

4.Уявіть собі ,що ви менеджер рекламної компанії й отримали завдання придумати вислів, слоган , але це має бути безсполучникове складне речення.Спробуйте свої сили у цій сфері діяльності, придумайте вислів.

 

Предмет Українська література 19.01.2018

Група 23- ООС Урок 19

Тема уроку Українська література за межами України. Василь Барка. Огляд життя і творчості. Роман «Жовтий князь». Образи-символи роману.

Домашнє завдання

  1. Самостійно опрацювати тему уроку.Складіть хронологічну таблицю життя та творчої діяльності письменника.
  2. Прочитати роман Василя Барки « Жовтий князь».
  3. 3апитання до теми

1.Чому ім я письменника української діаспори Василя Барки до 90-х років було невідоме в Україні?

2.Яка життєва основа роману Василя Барки « Жовтий князь»?

3.Хто ще з українських митців слова писав про голодомор 1932-1933 років?

4.Як сталося, що Василь Барка опинився за кордоном?

5.Чому письменник звернувся до теми голодомору?

6.Які біблійні істини сповідує автор роману « Жовтий князь»?

7.Визначте головний конфлікт роману і поясніть його суть. Чому люди-варвари в романі здебільшого безіменні?

8.Які образи-символи використані в романі ? Щоє символом біблійної кари за зло?

9.Як у романі зображено родину Мирона Катранника?Чи допомогло чуття роду духовно вистояти цій родині під час голодомору?