Предмет : Українська мова 15.01.2018.
23-ООС Урок № 20
Тема уроку : Безсполучникове складне речення, розділові знаки в ньому
Розділові знаки |
Змістові відношення |
Сполучник |
Речення схема |
Кома |
Одночасність, послідовність дії |
і; й; та |
Шумлять дерева, шелестить пожовкле листя, лісом бродить осінь [ ], [одночасність ] |
Крапка з комою |
Одночасність, послідовність дії, є інші знаки |
і; й; та |
Сонце вже низенько; небо палаючи, починає червоніти [ ] ;[ , , ] |
Двокрапка |
б) пояснення
в ) доповнення
г ) дієслова ( і побачив ; і почув)
д) наявні дієслова знати, пам’ятати уявляти… |
тому що; бо
а саме
що
що |
Щастя в повітрі не в‘ється: воно в боротьбі дістається [ ] : [причина] Закон життя один: вірно служити Батьківщині [ ] : [ пояснення] Мати вірила: земля усе знає [ ] : [доповнення] Прислухайся: у небі сходить зірка, озвались невмирущі жайвори [прислухайся] : [ ] Пам’ятай : добре імя цінніше за багатство. [пам’ятай ] : [ ] |
Тире |
а )протиставлення
б) порівняння
в) умова
г) час
д) швидка зміна подій е )наслідок
|
а; але мов; наче
якщо-то
коли- то |
Стеле м ‘якенько –спати тверденько. Говорить- шовком шиє.
Посієш зерно золоте - забринить пшениця. [ Якщо ] - [ то]
Прийде вечір- усі вулиці гудуть піснями [Коли ] - [ то] Двері скрипнули- з’явився батько Защебетав соловейко- пішла луна гаєм. |
|
1 Перепишіть таблицю у зошит. Складіть зв’язну розповідь у науковому стилі про змістові відношення між частинами речень у складі БСР та розділові знаки у них.
2 Відредагуйте текст : вставте пропущені букви та поставте у тексті розділові знаки,виконайте завдання до тексту.
- В одному селі на Україні жінки надумали показати свою майстерніс…ть.
- Домовилися в неділю всі пр…йдуть на сіл…ський майдан прин…суть найкраще створене своїми руками вишиті рушники м…режива покривала. 3. У неділю жінки прийшли на майдан принесли багато чудових речей. 4.У дідів та бабусь очі ро…бігались так багато було талановитих майстринь.5. Дружини б…гачів прин…сли гаптовані золотом шовкові покривала мережан…і занавіски.6. Переможницею ж стала біднячка Марина вона привела п’ятирічного сина Петруся який сам вирізав із дерева жайворонка. 7.Підніс Петрусь жайворонка до вуст заспівала защ…бетала пташка.8. Усі на майдані стояли зачарова…ні у блакитному небі заспівав справжній живий жайворонок.9. Старійшини ухвалили рішення хто творить розумну людину найкращий майстер на землі
Запитання й завдання до тексту
1.Доведіть, що перед вами текст.
2.Визначте тему й основну думку тексту.
3.Визначте стиль і тип мовлення тексту.
4.Вкажіть безсполучникові речення, у яких стоїть двокрапка.
5.Вкажіть речення з однорідними членами.
6.Вкажіть безсолучникові речення у яких стоїть тире.
7.Посніть значення виділеного слова та доберіть до нього синонім.
8.Яке речення відповідає заданій схемі [ ] - [ ]
- Замініть сполучникові конструкції синонімічними безсполучниковими, поясніть вживання розділових знаків.
1.На світі все минеться, а правда зостанеться.
2.Якщо раніше встанеш, то більше зробиш.
3.Старі люди кажуть, що два хитрих мудрого не переважать.
4.Знай, що лише добрий добро у серці має.
5.Наука вчить багато , а життя ще більше.
6.Переконатися пора, якщо зробиш зло то не жди добра.
4.Уявіть собі ,що ви менеджер рекламної компанії й отримали завдання придумати вислів, слоган , але це має бути безсполучникове складне речення.Спробуйте свої сили у цій сфері діяльності, придумайте вислів.
Предмет Українська література 19.01.2018
Група 23- ООС Урок 19
Тема уроку Українська література за межами України. Василь Барка. Огляд життя і творчості. Роман «Жовтий князь». Образи-символи роману.
Домашнє завдання
- Самостійно опрацювати тему уроку.Складіть хронологічну таблицю життя та творчої діяльності письменника.
- Прочитати роман Василя Барки « Жовтий князь».
- 3апитання до теми
1.Чому ім я письменника української діаспори Василя Барки до 90-х років було невідоме в Україні?
2.Яка життєва основа роману Василя Барки « Жовтий князь»?
3.Хто ще з українських митців слова писав про голодомор 1932-1933 років?
4.Як сталося, що Василь Барка опинився за кордоном?
5.Чому письменник звернувся до теми голодомору?
6.Які біблійні істини сповідує автор роману « Жовтий князь»?
7.Визначте головний конфлікт роману і поясніть його суть. Чому люди-варвари в романі здебільшого безіменні?
8.Які образи-символи використані в романі ? Щоє символом біблійної кари за зло?
9.Як у романі зображено родину Мирона Катранника?Чи допомогло чуття роду духовно вистояти цій родині під час голодомору?