Тема: Моральні цінності. Добро і зло. Класний керівник Білоус Т.В.
03.02.2011, 23:27
Мета: Формувати уявлення про «добро» і «зло»; допомагати усвідомити значення добра як життєвого вибору в становленні особистості, виховувати такі моральні якості як доброта, чуйність милосердя.
Ключові поняття: добро, зло, смисл життя, доброта, моральні цінності, принциповість, ідеали.
Форми і методи роботи: пояснення, бесвіда, читання та обговорення текстів, тренінг, творчі завдання та вправи.
Обладнання та матеріали: роздруковані тексти притч.
Хід заняття:

Твори добро, чтобы, любя,
Добро тебя нашло,
Зла не верши, чтоб и тебя
Не погубило зло.
  Джами

Мотивація: Вчитель мотивує дітей до заняття за допомогою Притчі про доброго самарянина.
По смерті царя Соломона, 926 року до н.е., його царство було поділене на північне і південне. Північне царство – Ізраїль 722 року до н.е. захопили і знищили асірійці. Значна частина населення цієї країни була вислана, а на їхньому місці поселилися другі народи. 587 року до н.е. військами вавілонської імперії була знищена столиця південного царства Іудеї – Єрусалим. Самаряни, відомі нам із Біблії, були нащадками іудеїв і нових поселенців. Євреї часів Іісуса Христа з презирством ставились до самарян через те, щоті були змішаної крові і не молились у Єрусалимському храмі. Вивчаючи вчення Мойсея і П`ятикнижжя, самаряни не визнавали більш пізніх пророків і вважали себе прямими нащадками Авраама (прародича евреїв). Взаємна ненависть самарян та іудеїв часто виливалась у криваві сутички.
Притча про доброго самарянина
«Один чоловік спускався із Єрусалима до Єрихона. Й потрапив до рук розбійників, що його обдерли й побили тяжко тай пішли геть, залишивши півмертвого. Випадком ішов якийсь священик тією дорогою, побачив він його й, звернувши пішов мимо. Так само левіт пройшов на те місце, глянув на нього і пройщов мимо. Але один самарянин, що був удорозі, зненацька надійшов (на нього) й, побачивши його, змилосердився. Він приступив до нього, перев`язав цому рани, полив їх оливою і вином, потім посадив його на власну скотину, привів до заїзду й доглянув за ним. На другиц день він вийняв 2 динари, дав їх господареві і мовив: «Доглядай за ним, і те, що витратиш на нього більше, я заплачу тобі, коли вернусь». Хто з оцих трьох, на твою думку, був ближнім тому, що потрапив розбійникам у руки? (Євангеліє від Луки 10:30-36).

Запитання для обговорення
• Про що йдеться у притчі?
• Що означає бути «хорошим ближнім»?
• Як ви думаєте, чому священик і левіт не допомогли потерпілому?
• Яким чином притча вчить нас допомагати незнайомим людям?
• Що потрібно було подолати самарянину, щоб допомогти потерпілому мандрівникові з Іудеї?
• Як ви думаєте, чи змінилося ставлення мандрівника до самарян після цього випадку?
• Наведіть приклади милосердя, допомоги, добрих справ, про ікі ви чули або знаєте?
• Яку добру справу ви хотіли б зробити людям?

Слово вчителя:
Нам треба злагоду, а зла не треба –
Хай посміхається всім земля і небо.
Людської треба доброти,
Щоб цвіт з`явився на калині, 
Щоб ночі в ранок перейшли,
Щоб соловейко тьохкав,- нині
Природі, звірові, людині
Людської треба доброти
  В. Романюк

Добро проявляється у людини ще з дитинства: у її людяності, доброті, ласці, уважності, співчутті. Воно народжується у праці, турботі про людей і тварин, захопленні красою навколишнього світу. Якщо дитина в дитинстві знущається над тваринами, можна з впевністю стверджувати, що пізніше вона буде жорстокою із людьми.
Давньогрецький філософ Демокріт казав: «У людей зло виростає із добра, коли не вміють ним керувати і потрібним чином використовувати». Добро без розуму порожнє. Так, бути добрим дуже важко, тому що добрі справи роблять люди не для себе, а для когось.
Добро, як категорія свідомості характеризує все морально-позитивне, хороше, корисне для людини. Добра людина не може бути заздрісною, грубою непорядною і нудною. На думку сучасного педагога і психолога Ш. А. Амонашвілі, «добро є корінь всіх шляхетних якостей». Але при цьому воно повине бути захищенесильним, гострим розумом і фізичною силою. «Добро є вічна і найвища мета нашого життя. Як би ми не розуміли добро, життя наше – це устремління до добра». (Л. Толстой)
Ми знаємо, що добро і зло є загальна форма вираження протилежних моральних якостей:
Добро – це і доброта, і повага до батьків, і чесність, і справедливість;
Зло – це жадібність, грубість, брехня, заздрість, вбивство...
Давайте подумоємо, що ж переважає в житті – добро яи зло? Але спочатку послухацте казку.
Казка про добро
Жило на світі добро. І було в нього багато друзів: Вірність, Щирість, Чуйність, Взаємодопомога, Милосердя. Не раз вони приходили до людини – Сонця, бо були її помічниками. Одного разу людина – Сонце заспала. І на світі з`явилися вороги: Жорстокість, Байдужість, Зрада. Прокинулося Сонце. Послало на землю своїх помічників і спопелило ворогів. Більше Сонце не спить, пильнує.
Звісно це казка, тому і не дивно, що в казці добро перемагає зло. А як в житті? Ми знаємо, що постійно йде непримирима боротьба Добра і Зла. І треба чітко визначитися на чиєму ти боці. А щод глибше зазирнути в себе, щоб усвідомити добро і зло в нас самих, проведемо тренінг.

Практична робота



















Тренінг «Добро і Зло»
Розминка – всановлення гарного настрою – «імпульс по колу». Учні сидять, з`єднавшись в один «ланцюг» руками. Вчитель пояснює суть вправи (передача імпульсу в той чи інший бік непомітним потиском руки) і запускає умпульс. Після проходження чи «застрявання» імпульсу обговорюється, в який бік він пішов, скільки чоловік його помітили.
Основна вправа. «Добро і зло поряд». Вчитель пропонує учням поділити аркуш на дві частини і записати імена добрих і злих людей, які зустрілися на їхньому шляху. Це конкретні люди, яких ви добре знаєте. Тут не має бути ніяких літературних, естрадних, кіно героїв. Називати вголос ці імена ми не будемо, а зиписи робіть в вигляді ініціалів або зашифрованих позначок.
Обговорення
• Чи важко було виконати завдання? Що ускладнювало роботу?
• Який рахунок добрих і злих?
• Чи немає якогось відчуття страху, якщо число злих переважає?
• Вправа 1. Вчитель пропонує дітям підібрати прислів`я та приказки про добро і зло. Записати їх в етичний щоденник.
• Прислів`я та приказки про добро 
• Добро не лихо бродить по світу тихо.
• Добро не вмре, а зло пропаде. 
• Добре діло саме себе хвалить.  
• Добре діло і у воді не тоне.
• Доброта без розуму порожня.
• До добра, як до ярма, до зла, як до меду.
• Добрі почуття – сусіди любові.  
• Добрий гість завжди в пору.  
• Добро шукай, а зло саме прийде. Вправа «Добро і зло поряд»
• Добро пам`ятай, а зло забувай
• Від добра добра не шукай.
• Знай, кому добро робиш.

Запитання для обговорення:
1. Як ви розумієте народне прислів`я «За добро добром платять». А якщо не заплатили тоді як?
2. Як ви розумієте слова «добрий», «добресенький»?
3. Любити людство легше ніж зробити добро сусідові (Г. Сковорода). Чи згодні ви з цим афоризмом?
4. 
Східна мудрість твердить: «Добро робити – себе підвищувати, зло творити – себе принижувати».
Із східної поезії про добро і зло
Добро и зло творить всегда
Во власти всех людей,
Но зло вершиться без труда,
Добро творить трудней.
  Фаррухи
Нам – даже самым злым – бпонять пора:
Посеяв зло мы не пожнем добра.
  Фирдоуси
Позакласна діяльність:

1. Бесіда «Чи потрібна сила для добрих справ?»
2. заповнення етичного щоденника «добрих справ».
3. Вчитель, разом з дітьми визначає добру колективну справу. Це може бути допомога стареньким, виготовлення м`яких іграшок для дітей тощо



Категорія: Мої файли | Додав: kabak | Теги: Виховний захід
Переглядів: 5740 | Завантажень: 0 | Коментарі: 3 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 1
1 Таня  
А ответы к вопросам?

Ім`я *:
Email *:
Код *: