Тема: Моральні цінності. Добро і зло. Класний керівник Білоус Т.В.
03.02.2011, 23:27 | |
Мета: Формувати уявлення про «добро» і «зло»; допомагати усвідомити значення добра як життєвого вибору в становленні особистості, виховувати такі моральні якості як доброта, чуйність милосердя. Ключові поняття: добро, зло, смисл життя, доброта, моральні цінності, принциповість, ідеали. Форми і методи роботи: пояснення, бесвіда, читання та обговорення текстів, тренінг, творчі завдання та вправи. Обладнання та матеріали: роздруковані тексти притч. Хід заняття: Твори добро, чтобы, любя, Добро тебя нашло, Зла не верши, чтоб и тебя Не погубило зло. Джами Мотивація: Вчитель мотивує дітей до заняття за допомогою Притчі про доброго самарянина. По смерті царя Соломона, 926 року до н.е., його царство було поділене на північне і південне. Північне царство – Ізраїль 722 року до н.е. захопили і знищили асірійці. Значна частина населення цієї країни була вислана, а на їхньому місці поселилися другі народи. 587 року до н.е. військами вавілонської імперії була знищена столиця південного царства Іудеї – Єрусалим. Самаряни, відомі нам із Біблії, були нащадками іудеїв і нових поселенців. Євреї часів Іісуса Христа з презирством ставились до самарян через те, щоті були змішаної крові і не молились у Єрусалимському храмі. Вивчаючи вчення Мойсея і П`ятикнижжя, самаряни не визнавали більш пізніх пророків і вважали себе прямими нащадками Авраама (прародича евреїв). Взаємна ненависть самарян та іудеїв часто виливалась у криваві сутички. Притча про доброго самарянина «Один чоловік спускався із Єрусалима до Єрихона. Й потрапив до рук розбійників, що його обдерли й побили тяжко тай пішли геть, залишивши півмертвого. Випадком ішов якийсь священик тією дорогою, побачив він його й, звернувши пішов мимо. Так само левіт пройшов на те місце, глянув на нього і пройщов мимо. Але один самарянин, що був удорозі, зненацька надійшов (на нього) й, побачивши його, змилосердився. Він приступив до нього, перев`язав цому рани, полив їх оливою і вином, потім посадив його на власну скотину, привів до заїзду й доглянув за ним. На другиц день він вийняв 2 динари, дав їх господареві і мовив: «Доглядай за ним, і те, що витратиш на нього більше, я заплачу тобі, коли вернусь». Хто з оцих трьох, на твою думку, був ближнім тому, що потрапив розбійникам у руки? (Євангеліє від Луки 10:30-36). Запитання для обговорення • Про що йдеться у притчі? • Що означає бути «хорошим ближнім»? • Як ви думаєте, чому священик і левіт не допомогли потерпілому? • Яким чином притча вчить нас допомагати незнайомим людям? • Що потрібно було подолати самарянину, щоб допомогти потерпілому мандрівникові з Іудеї? • Як ви думаєте, чи змінилося ставлення мандрівника до самарян після цього випадку? • Наведіть приклади милосердя, допомоги, добрих справ, про ікі ви чули або знаєте? • Яку добру справу ви хотіли б зробити людям? Слово вчителя: Нам треба злагоду, а зла не треба – Хай посміхається всім земля і небо. Людської треба доброти, Щоб цвіт з`явився на калині, Щоб ночі в ранок перейшли, Щоб соловейко тьохкав,- нині Природі, звірові, людині Людської треба доброти В. Романюк Добро проявляється у людини ще з дитинства: у її людяності, доброті, ласці, уважності, співчутті. Воно народжується у праці, турботі про людей і тварин, захопленні красою навколишнього світу. Якщо дитина в дитинстві знущається над тваринами, можна з впевністю стверджувати, що пізніше вона буде жорстокою із людьми. Давньогрецький філософ Демокріт казав: «У людей зло виростає із добра, коли не вміють ним керувати і потрібним чином використовувати». Добро без розуму порожнє. Так, бути добрим дуже важко, тому що добрі справи роблять люди не для себе, а для когось. Добро, як категорія свідомості характеризує все морально-позитивне, хороше, корисне для людини. Добра людина не може бути заздрісною, грубою непорядною і нудною. На думку сучасного педагога і психолога Ш. А. Амонашвілі, «добро є корінь всіх шляхетних якостей». Але при цьому воно повине бути захищенесильним, гострим розумом і фізичною силою. «Добро є вічна і найвища мета нашого життя. Як би ми не розуміли добро, життя наше – це устремління до добра». (Л. Толстой) Ми знаємо, що добро і зло є загальна форма вираження протилежних моральних якостей: Добро – це і доброта, і повага до батьків, і чесність, і справедливість; Зло – це жадібність, грубість, брехня, заздрість, вбивство... Давайте подумоємо, що ж переважає в житті – добро яи зло? Але спочатку послухацте казку. Казка про добро Жило на світі добро. І було в нього багато друзів: Вірність, Щирість, Чуйність, Взаємодопомога, Милосердя. Не раз вони приходили до людини – Сонця, бо були її помічниками. Одного разу людина – Сонце заспала. І на світі з`явилися вороги: Жорстокість, Байдужість, Зрада. Прокинулося Сонце. Послало на землю своїх помічників і спопелило ворогів. Більше Сонце не спить, пильнує. Звісно це казка, тому і не дивно, що в казці добро перемагає зло. А як в житті? Ми знаємо, що постійно йде непримирима боротьба Добра і Зла. І треба чітко визначитися на чиєму ти боці. А щод глибше зазирнути в себе, щоб усвідомити добро і зло в нас самих, проведемо тренінг. Практична робота Тренінг «Добро і Зло» Розминка – всановлення гарного настрою – «імпульс по колу». Учні сидять, з`єднавшись в один «ланцюг» руками. Вчитель пояснює суть вправи (передача імпульсу в той чи інший бік непомітним потиском руки) і запускає умпульс. Після проходження чи «застрявання» імпульсу обговорюється, в який бік він пішов, скільки чоловік його помітили. Основна вправа. «Добро і зло поряд». Вчитель пропонує учням поділити аркуш на дві частини і записати імена добрих і злих людей, які зустрілися на їхньому шляху. Це конкретні люди, яких ви добре знаєте. Тут не має бути ніяких літературних, естрадних, кіно героїв. Називати вголос ці імена ми не будемо, а зиписи робіть в вигляді ініціалів або зашифрованих позначок. Обговорення • Чи важко було виконати завдання? Що ускладнювало роботу? • Який рахунок добрих і злих? • Чи немає якогось відчуття страху, якщо число злих переважає? • Вправа 1. Вчитель пропонує дітям підібрати прислів`я та приказки про добро і зло. Записати їх в етичний щоденник. • Прислів`я та приказки про добро • Добро не лихо бродить по світу тихо. • Добро не вмре, а зло пропаде. • Добре діло саме себе хвалить. • Добре діло і у воді не тоне. • Доброта без розуму порожня. • До добра, як до ярма, до зла, як до меду. • Добрі почуття – сусіди любові. • Добрий гість завжди в пору. • Добро шукай, а зло саме прийде. Вправа «Добро і зло поряд» • Добро пам`ятай, а зло забувай • Від добра добра не шукай. • Знай, кому добро робиш. Запитання для обговорення: 1. Як ви розумієте народне прислів`я «За добро добром платять». А якщо не заплатили тоді як? 2. Як ви розумієте слова «добрий», «добресенький»? 3. Любити людство легше ніж зробити добро сусідові (Г. Сковорода). Чи згодні ви з цим афоризмом? 4. Східна мудрість твердить: «Добро робити – себе підвищувати, зло творити – себе принижувати». Із східної поезії про добро і зло Добро и зло творить всегда Во власти всех людей, Но зло вершиться без труда, Добро творить трудней. Фаррухи Нам – даже самым злым – бпонять пора: Посеяв зло мы не пожнем добра. Фирдоуси Позакласна діяльність: 1. Бесіда «Чи потрібна сила для добрих справ?» 2. заповнення етичного щоденника «добрих справ». 3. Вчитель, разом з дітьми визначає добру колективну справу. Це може бути допомога стареньким, виготовлення м`яких іграшок для дітей тощо | |
| |
Переглядів: 5740 | Завантажень: 0 | Коментарі: 3 | |
Всього коментарів: 1 | |
| |