З досвіду роботи психолога ТПТАУ Галки Г.А.

 

 

З досвіду роботи психолога ТПТАУ 

Галки Г.А.

Уроки самопізнання та спілкування
 для учнів ПТУ

Серед учнів ПТУ багато дітей зі складною долею, психологічної допомоги потребує більшість з них. Особлива увага має приділятися адаптації першокурсників, які не тільки змінили місце навчання, но і відірвалися від рідної домівки або звичних умов інтернату. 
Система роботи передбачає наступні етапи:
1) знайомство, встановлення довіри, створення мотивації для спілкування учнів з психологом;
2) психодіагностика, формування групп для психокорекційної роботи та відбір підлітків для індивідуальної роботи; рекомендації класним керівникам та майстрам виробничого навчання;
3) психокорекція;
4) оцінка ефективності корекційного впливу.

Заняття відбуваються як під час класних годин (30 хв.), так і у вечірній час у гуртожитку (1год).
В даній роботі представлені 
перший та другий етапи, що відбуваються паралельно: на класних годинах, коли можливо працювати зі всіма учнями, та проводити діагностику і мотивувати учнів; у гуртожитку – встановлювати більш близькі контакти, проводити психологічні ігри, займатися індивідуальною роботою.


Заняття 1: Що таке психологія і для чого в училищі потрібен психолог?  
(30хв.)

Мета: знайомство, встановлення контакту, настанова на позитивну самооцінку.

1)Вступна бесіда:
 Ви прийшли навчатися в ПТУ, щоб набути професію та отримати середню освіту. Але перед вами стоїть ще важливіше завдання - навчитися бути успішною, щасливою, хорошею людиною. Хіба є серед вас хтось, хто не мріє стати поважаним, популярним? Так, всі прагнуть досягти успіху у житті, але кожен з вас, мабуть, вже колись відчував, що є в нас щось таке, що інколи заважає бути щасливим. Чи були у вашому житті випадки, коли ви переживали непріємні почуття або, не бажаючи цього, примушивали близьких людей відчути біль? Чому так відбувається? Великий російський письменник Ф.М.Достоєвський писав: „ Людина – це таємниця. І я займаюся цією таємницею, щоб бути людиною.” Чи не є таємницею для самої себе кожна людина? Впродовж тисячоліть цю таємницю розгадували філософія, релігія, мистецтво, а в середені ХІХ ст. виникла наука психологія. Її назва складається з двох грецьких коренів : „ псюхе” – душа і „ логос” – наука , тобто психология - це наука про душу.
 Психолог – це людина, що володіє знанням про таємниці людської душі, про таємниці розуму, пам ‘яті, про таємниці почуттів, таємниці спілкування. Психолог може навчити вас дуже корисним речам, які допоможуть вам краще розуміти себе та інших, налагодити стосунки, змінити в собі те, що ви самі бажаєте змінити, та відчути, що ви хороша людина. А зараз пограємо у невеличку гру.
 2) Експрес-діагностика (Е.Жариков, Е.Крушельницкий „ Для тебя и о тебе.Книга для учащихся” , стр. 17)
Мета: збір первинної інформації про особливости характерів нових учнів, зацікавлення учнів.
  А. Переплетите пальцы рук.Сверху оказался большой палец левой руки (Л) или правой (П) ? Запишите результат.
  Б. Сделайте в листе бумаги небольшое отверстие и посмотрите сквозь него двумя глазами на какой-либо предмет. Поочередно закрывайте то один , то другой глаз. Предмет смещается, если вы закрываете правый глаз или левый?
  В. Станьте в „позу Наполеона”, скрестив руки на груди. Какая рука оказалась сверху?
  Г. Попробуйте изобразить „бурные аплодисменты”. Какая ладонь сверху?


3) Ознайомлення учнів з результатами тестування. Завжди відбувається дуже весело при умові ,що психолог акценує увагу лише на таких рисах характеру, які підвищують самооцінку та статус учня в групі.
Мета: само- та взаємопізнання учнів у новоствореній групі, формування довіри до психолога, підняття самооцінки, мотивація самопізнання.
 
Теперь посмотрим, что у нас получилось. 
ПППП- обладатель такой характеристики консервативен, предпочитает общепринятые нормы поведения (т.е. ему приятно соблюдать нормы, традиции).
ПППЛ – темперамент слабый, преобладает нерешительность (т.е. ему хочется ,чтобы его всегда могли поддержать близкие, друзья).
ППЛП – характер сильный, энергичный, артистический. При общении с таким человеком не помешают решительность и чувство юмора.
ППЛЛ – характер близок к предыдущему типу, но более мягок, контактен, медленнее привыкает к новой обстановке.Встречается довольно редко.
ПЛПП – аналитический склад ума. Основная черта – мягкость , осторожность. Избегает конфликтов, терпим, расчетлив, в отношениях предпочитает дистанцию.
ПЛПЛ – слабый тип, встречается только среди женщин.Подвержен различным влияниям, беззащитен, но может идти на конфликт.( Нежная душа, но если надо, может постоять за себя).
ПЛЛП – артистизм, некоторое непостоянство, склонность к новым впечатлениям.Умеет избегать конфликтов и переключаться на новый тип поведения. Вдвое чаще встречается среди женщин.
ПЛЛЛ – независимость, непостоянство, аналитический склад ума. Более характерен для мужчин.
ЛППП –эмоционален, легко контактирует практически со всеми. Но недостаточно настойчив, подвержен чужому влиянию.
ЛППЛ –еще менее настойчив, мягок, наивен. Требует особо бережного отношения к себе.
ЛПЛП – это самый сильный тип характера. Настойчив, энергичен, трудно поддается убеждению.
ЛПЛЛ – характер сильный, но ненавязчивый. Внутренняя агрессивность прикрыта внешней мягкостью.Способен к быстрому взаимодействию.
ЛЛПП – характерны дружелюбие, простота, некоторая разбросанность интересов.
ЛЛПЛ – простодушие, мягкость, доверчивость. Очень редкий тип.
ЛЛЛП – эмоциональность в сочетании с решительностью приводит к непродуманным поступкам. Энергичен. 
ЛЛЛЛ – способен по-новому взглянуть на вещи. Ярко выраженная эмоциональность сочетается с индивидуализмом, упорством и некоторой замкнутостью.

5) Зворотній зв’язок:
- Чи переконалися ви у тому, що психологія – це цікаво?

- Як ви вважаєте, чи це добре, що ви такі різні?


  6)Емоційна крапка: Давайте скажемо разом: „ Ми всі такі різні, і це – чудово!”

  


Заняття 2: Діагностика темпераменту.
(30хв.)

Мета: діагностика темперементу за тестом Айзенка; формування навичок рефлексії, ознайомлення з правилами поведінки під час тестування.
Матеріали: роздатковий матеріал – тест-опитувальник Айзенка.
1)Рефлексія минулого заняття: 
-Чи з явилося у вас бажання більше дізнатися про себе? 
2)Ознайомлення з поняттям „ тестування” , з вимогами до учасників:
Тест – це спеціально підібрані запитання . Якщо ви чесно, щиро, довго не замислюючись, відповісте на них, то психолог зможе потім пояснити вам: а в чому саме ви не схожі на інших, як вам використовувати риси вашого характеру, щоб досягти успіху.
3) Ознайомлення з інструкцією тесту.
4) Проведення тестування.
5)Зворотній зв язок:
  -Втомилися? 
  -Чи були серед запитань такі, над якими ви раніше ніколи не замислювалися? 
  -Чи немає у вас відчуття, що ви зазирнули в такі куточки вашої душі, на які ви раніше не звертали уваги? Це почався процес самопізнання, і я вас з цим вітаю! Великий давньогрецький філософ Сократ сказав: „Пізнай самого себе”.
6)Емоційна крапка: Гра „ Віночок побажань”.
Мета: розвивати навички вербального спілкування.
 Всі учасники стають у коло один за одним та кладуть праву руку на плече сусіду . Кожен учасник по черзі називає ім я сусіда і щось йому бажає. Гра закінчується, коли всі учасники обмінялися побажаннями.
   
   
Заняття 3: А ми дійсно дуже різні!
(заняття у гуртожитку)

Мета: формувати навички релаксації, продовжити процес самопізнання, показати, що кожна людина має ресурс розвитку та самовдосконалення, ознайомити з правилами групової роботи, емоційно підтримати.

1)Релаксаційна вправа „Подорож на хмарі.”

Мета: ця гра допоможе створити в дітей робочу атмосферу перед початком занять.

Матеріали: як супровід бажано використовувати спокійну інструментальну музику.

Інструкція: сядьте зручніше і заплющте очі. Двічі-тричі глибоко вдихніть і видихніть...

  Я хочу запросити тебе в подорож на хмарі. Стрибни на білу пухнасту хмару, схожу на мяку гору з пухких подушок. Відчуй, як твої ноги, спина, сіднички зручно вмостилися на цій великий хмарі-подушці.
  Тепер починається подорож. Твоя хмара повільно піднімається в синє небо. Відчуваєш, як вітер обвіває твоє обличчя? 
Тут, високо в небі, все спокійно і тихо. Нехай твоя хмара перенесе тебе зараз у таке місце, де ти будешь щасливий. Спробуй „побачити” це місце якомога точніше. Тут ти почуваєшся спокійно і щасливо. Тут може відбутися щось чарівне... (30 сек.)
  Тепер ти знову на своїй хмарі, і вона везе тебе назад, на твоє місце у кімнаті. Зліз із хмари і подякуй їй за те, що вона так добре тебе покатала... Тепер спостерігай, як вона повільно розтане у повітрі... Потягнися і знову будь бадьорим, уважним.

2) Інформація про результати попереднього тестування.
Мета: продовжити процес самопізнання; нагадати дітям, що вони знають про темперамент; пояснити та наочно довести, чому саме вони такі різні, показати їхні сильні риси, показати ресурси розвитку.
Матеріали: лист ватману з графіком, на якому відображено результати тесту Айзенка ; „Коло Айзенка”  
  Н
  24
Схвильований Образливий
Тривожний Неспокійний
Негнучкий агресивний
Схильний до розмірковувань запальний
Песимістичний імпульсивний
Стриманий мінливий
Нетовариський оптимістичний
Малоактивний активний
Невпевнений у собі нетерплячий
Уповільнений рухливий
  Меланхолік Холерік Е
0 12 24
  Флегматик Сангвінік

Пасивний активний
Обережний відкритий
Розсудливий балакучий
Доброзичливий безтурботний
Стриманий жвавий
Надійний життєрадісний
Спокійний схильний до лідерства
Рівний доступний
Терплячий товариський
Наполегливий бадьорий
  0




   
Подивиться на графік: на ньому ви наочно можете побачити, який у кого темперамент. 
-Що ви вчили в школі про темпераменти?
- Чи є люди з рисами одного типу темпераменту?
-Чи можливо змінити темперамент за своїм бажанням? За бажанням іншої людини?(Якщо це неможливо, то доводиться сприймати як неминучість деякі вчинки людини і налагоджувати стосунки з нею з урахуванням уже складених особливостей.)
-Чи можливо навчити людину керувати своєю поведінкою, наприклад, холерику поводитися більш стримано?
-Для чого бажано знати свій темперамент?
-Для чого важливо знати тип темпераменту людини? (Знання про темперамент допомагають прогнозувати реакції людини )
-Чи є темпераменти лише з „хорошими або лише з „поганими” характеристиками ?

3)Емоційна крапка: гра „А ти хто?”
Мета: краще запам‘ятати ім’я, покращити самооцінку, відчути підтримку групи, навчатися підтримувати, познайомити з правилами групової роботи.
Зараз ми знов пограємося , але спочатку познайомимося з правилами психологичних ігор, які будемо виконувати завжди:
-тут і тепер;
-щірість і відкритість;
-принцип „Я”;
-активність;
-повага до всіх учасників;
-рівність;
-конфіденціальність.
-Які ще правила ви запропонуєте?

Усі учасники по колу називають своє ім’я і додають прикметник, який позитивно його характеризує і починається з тієї ж літери, що і ім’я, наприклад:”Привіт! Я товариський Тарас, а ти хто?”- „Привіт! Ти товариський Тарас, а я горда Ганна”. Іноді дитині важко похвалити себе (що діагностично) .Тоді для формування позитивної самооцінки група дає їй позитивну характеристику.
4)Зворотній зв’язок: 
-Як ви почуваєте себе , якій у вас зараз настрій?



Заняття 4: Дружба і товариськість.
(Заняття у гуртожитку)
Мета: допомогти першокурсникам адаптуватися, зняти напругу у стосунках з новим оточенням, знайти нових друзів, зформувати колектив. Настанова на цінність дружби, товариських стосунків.

1)Рефлексія минулого заняття: 
-Чи дізналися ви щось нове про себе? Про інших учнів?

-Чи допомогли ці знання краще розуміти своїх нових товарішів, сусідів по кімнаті у гуртожитку?

3)Гра „ Рукостискання або уклін”
Мета: сформувати атмосферу толерантності у полікультурній групі, подолання психологічних бар’єрів у спілкуванні підлітків, зняття тактильних бар’єрів.
Учасники вітаються один з одним, використовуючи ритуали привітання, прийняті в різних культурах:
-обійми і потрійний поцілунок по черзі в обидві щоки(Росія);
-легкий уклін зі схрещеними на грудях руками (Китай);
-рукостискання і поцілунок в обидві щоки(Франція);
-легкий уклін, долоні складені перед чолом (Індія);
-легкий уклін, долоні випростані по боках (Японія);
-поцілунок у щоки, долоні лежать на передпліччах партнера ( Іспанія);
-просте рукостискання і погляд у очі (Німеччина);
 -потертися один об одного носами (ескімоси).
Група утворює коло.Один з учасників починає „коло знайомств”: стає на середину і вітає партнера, що стоїть праворуч. Потім іде за годинниковою стрілкою і по черзі вітає всіх членів групи.Щоразу учасник має вітати свого візаві новим жестом. При цьому він представляється, називаючись вигаданим ім’ям (вибір імені має діагностичний характер). В другому раунді в коло вступає інший учасник, що стоїть праворуч від першого, і т.д.
4) Зворотній зв ‘язок:
-чи сподобалася вам гра?
-якій у вас зараз настрій?

4)Бесіда про дружбу:
-Як ви відчуваєте себе на новому місці?
-А що потрібно для того, щоб відчувати себе добре? Хлопчик, герой старого фільма „Доживемо до понеділка” у своєму творі написав: „ Щастя – це коли тебе розуміють”.
- А хто здатен зрозуміти вас краще за всіх? Мати, батько? Друг? Правильно, друг, і батьки, якщо вони стали для вас друзями.
Три роки ви будете навчатися в училищі, і ваше успішне, задоволене життя залежить від того, чи вмієте ви спілкуватися, встановлювати товариськи стосунки, чи знайдете ви близьких друзів, чи стане для вас навчальна група колом друзів.

-А що таке дружба? (обмін думками).
-Давайте розглянемо неписані правила дружби і
 з’ ясуємо, наскількі важливим є їх дотримання: 
- ділитися новинами про свої успіхи;
-добровольно допомагати у разі потреби;
-намагатися, щоб другу було приємно у вашому товаристві;
-бути впевненим у другові, довіряти йому;
-захищати друга у його відсутності;
-бути ввічливим до його друзів, поважати їх;
-не критикувати друга перед іншими;
-зберігати доверені таємниці.


-Наведіть приклади прислів’їв про дружбу. Як ви їх розумієте?

Без вірного друга велика туга.
Друзі пізнаються у біді.
Нових друзів май, а старих не забувай.
Не той друг, хто медом маже, а хто правду каже. 
Говорити правду – втратити друга.
Пробуй золото вогнем, а дружбу – грішми.
Розумний товариш – половина дороги.
Зла компанія – що вугілля: як не впече, то замаже.

Дружба – це стосунки на грунті особистої симпатії, духовної близькості, взаєморозуміння, взаємної довіри.
Товариськість – це стосунки на грунті приналежності до того самого колективу.


5)Підсумок:
-Чи допоможуть вам знання про темперамент вашіх нових знайомих налагодити з ними стосунки?
6)Емоційна крапка: вправа „ Подаруй усмішку”:
Мета: навчитися знімати скутисть обличчя за допомогою усмішки, підтримувати усмішкою, бажати добра оточуючим, створити і підтримувати позитивний емоційний фон, усувати страхи.
 Напруження м’язів не тільки відображає, а й формує поганий настрій, негативні емоції. Цілком розслаблена людина „знешкоджує” всі негативні емоції. Усміхайтеся! За серйозного виразу обличчя напружені 17 м’язів, а в усмішці – 7.Сміх – це вібрація і массаж, що знімають напруження. Шукайте усмішку!
Усі учасники беруться за руки і дарують один одному усмішки. Кожен підліток повертається до свого сусіда праворуч і , побажавши йому чогось гарного, усміхається. Той, у свою чергу, усміхається іншому сусідові і т.д.



Заняття 5: Проективна методика „ Неіснуюча тварина”.
(30 хв.)
Мета: вивчення особистості учнів
Матеріали: біла бумага, м ‘який простий олівець та гумка для кожного учня.
1)Вправа „ Повітряна кулька”
Мета: розслаблення, усунення скутості і тривожності.
Інструкція: Сьогодні ми подивимось, як у вас розвинена уява. Спочатку уявіть собі, що ми будемо надувати кульки. Наберіть повітря, піднесіть уявну кульку до губ і, роздуваючі щоки, повільно через відкриті губи надувайте її. Стежте очима за тим, як ваша кулька стає все більшою, ростуть визерунки на ній. Надувайте обережно, щоб кулька не лопнула.А тепер покажіть її один одному.”
2)А тепер помалюємо. Придумайти і намалюйте неіснуючу тварину , назвіть її неіснуючим ім ям.
3)Рефлексія : як ви почуваєте себе після вправ, які стимулюють політ фантазії? 



Заняття 6: Діагностика рівня тривожності .
(30 хв.)
Мета: діагностика рівня адаптованості першокурсників, вивчення особистості учнів для формування корекційної групи .
Матеріали: бланки, методика Ч.Д. Спілбергера(Ханіна).
1)Ознайомлення з інструкцією, проведення тестування .
2)Рефлексія: Чи не змінился ваш настрій під час тестування?
3)Вправа „ Непотрібне продихайте”.
Мета: розслаблення, усунення скутості і тривожності.
За поганим настроєм, невпевненістю, безпідставною тривогою та страхами ховаються, як правило, невидими зовні напруження гортані, глотки, діафрагми й черевного пресу. Ви не можете зняти це прямим розслабленням м’язів, але тут можуть допомогти спеціальні дихальні вправи. 
Щоб продихати страх, тривогу, й інші емоції, виконайте „ Собаче дихання””(швидке й поверхневе, горлом, через рот). Кілька хвилин такого дихання – і непотрібні емоції зникають.
4) Рефлесія: як ви почуваете себе після вправи? Якщо її не вистачило, додайте вібрації на вдиху: зробіть кілька повних вдохів і видихів, потім затримуйте повітря на вдиху та зробіть до десяти рухів діафрагмою .Відбувається масаж внутрішніх органів і спадає напруження там, де іншим шляхом домогтися розслаблення не вдається.

Висновок: якщо людина пізнає себе і набуває психологічних знань, вона може навчитися 
керувати собою і своїм життям, покращити стосунки з оточуючими.



Література:
1.Е.И.Рогов.Настольная книга практического психолога. Кн.1.М., Владос-пресс, 2003, стр.188-203;292-297;343-346.
2.Е.Жариков, Е.Крушельницкий „Для тебя и о тебе. Книга для учащихся” стр.17-18.
3.Немов Р.С.Психология. М., 1987
4.Игра в тренинге.Возможности игрового взаимодействия. Под ред. Е.А.Левановой.Питер,2007.
5.Заняття психолога з підлітками.Київ.Видавничий дім „Шкільний світ”, 2006.
6.Пізнай себе.Уроки для підлітків.Київ.”Редакції загальнопедагогічних газет”,2005.



















Що ми можемо зробити

для покращення навчального та виховного процесу, тобто для наших 

учнів?


I. Кожна особистість з’являється у цей світ зі своєю життєвою
  програмою. Вона є неповторною. Змінити її не можна, можна лише  
  спотворити чи допомогти розквітнути.


II. Змінювати можна лише виховне середовище, тільки воно є пластичним. Суспільне середовище зараз дуже агресивне до дітей, тому більшість з них має спотворену уяву

1) про себе;
2) про світ;
3) про те, як треба поводитися.

Що може зробити колектив училища?

По-перше: всі разом, як колектив, створити в училищі таке виховне середовище, в якому б діти могли розвиватися, вчитися, опиратися руйнівному впливу суспільства.

По-друге: кожен, як особистість, візьме на себе відповідальність за свій власний розвиток.

По-третє: будемо намагатися допомогти учням сформувати: 
- повагу до їхньої унікальної людської сутності ;
- більш реалістичний погляд (і оптимістичний) на світ та інших людей;
- надихнемо їх на пошук свого неповторного життєвого шляху.











 

 

 

 

Категорія: Сторінка психолога | Додав: kabak (20.02.2011)
Переглядів: 948 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: