Психолого-дидиктичні характеристики, що забезпечують особистісно орієнтовану спрямованість уроку.
1.Формування і стимулювання суб’єктної позиції учнів: - створення ситуації вибору; - організація індивідуальної діяльності з осмислення й опрацювання заданого матеріалу; - стимулювання учнів до вибору і самостійного використання різних способів виконання завдання; - пріоритетність індивідуальних і самостійних робіт. 2. Створення умов для вияву і розвитку індивідуальності, самобутності і унікальності учнів: - опора на суб’єктний особистісний досвід учнів; - активне схвалення оригінальності, своєрідності пропозицій і думок учнів, їх висновків і оцінок; - застосування завдання, що дозволяють учням самому вибрати тип, вид роботи з навчальним матеріалом; - формування уважного, позитивного ставлення до думок інших; - створення ситуацій, що дозволяють учням виявити власні здібності, можливості, інтереси. 3. Орієнтація на формування навчальної діяльності учнів, а не на передачу навчальної інформації: - розвиток мотиваційної сфери учнів; - створення умов для засвоєння учнями компонентів навчальної діяльності: навчального завдання, навчальних дій, самоконтролю і самооцінки; - підвищення ступеню самостійності в навчальній діяльності; - заохочення виявів учнями ініціативи й активності в освітньому процесі 4. Знання і урахування психофізіологічних особливостей учнів: - використання прийомів внутрішньої і зовнішньої диференціації (Диференціацію розрізняють як внутрішню і зовнішню. Внутрішня диференціація - це розподіл дітей усередині класу на групи за рівнем їхнього інтелектуального розвитку. Зовнішня диференціація - це розподіл учнів на основі не тільки інтелектуального розвитку, але і по інтересах до якого-небудь виду діяльності, до предмета. Зовнішню і внутрішню диференціацію можна спостерігати паралельно.);
- забезпечення дозування допомоги дорослих учням (відповідно до зони найближчого розвитку) Відомий російський психолог Л.С. Виготський своє теорією доводить, що розум будь-якої людини має дві зони розвитку: Перша зона А – це зона актуального розвитку. У цю зону потрапляють завдання, які людина може виконати сама без допомоги вчителя. Друга зона В – це зона найближчого розвитку. Сюди потрапляють завдання, які дитина сама виконати не може, але може з ними впоратися з допомогою вчителя. Зона найближчого розвитку, - це зона “наступного дня”. Те, що сьогодні є зоною найближчого розвитку, завтра у процесі навчання повинно стати зоною актуального розвитку. 5.Орієнтація на розвиток внутрішніх мотивів навчання; стимулювання і становлення власного ( особистісного) сенсу навчання: - орієнтація учнів на освоєння процесу навчання; - навчання ціле створенню; - створення ситуації успіху; - допомога в усвідомленні мотивів власних дій, поведінки, діяльності; - створення ситуації морального вибору. 6. Організація розвиваючого простору; орієнтація на розвиток пізнавальних (інтелектуальних) здібностей: - постановка і організація вирішення проблемних ситуацій; - заохочення творчої активності учнів; - орієнтація на розвиток інтелектуальних умінь, а не тільки на запам’ятовування навчальної інформації; - використання сюжетно-рольових ігор, елементів тренінгу, аналіз ситуацій або їх моделей; - різноманітність використовуваних методів і прийомів діяльності; - підвищення частки навчальних завдань творчого характеру. 7. Формування емоційно-цілісного ставлення до світу, пізнання, себе: - створення позитивного емоційного настрою на роботу всіх учнів протягом уроку; - формування досвіду і прагнення визначати власне ставлення до явищ, подій, людей; - прагнення до збагачення освітнього процесу позитивними емоціями ( сприятливий психологічний клімат, доброзичливість); - формування прагнення до досягнення успіху, а не на уникнення невдач; - створення ситуацій причетності учнів до суспільно корисної діяльності. 8. Організація рівноправного партнерського спілкування в навчальній взаємодії: - пріоритет діалогічних форм навчальної діяльності; - організація співпраці вчителя і учнів; учнів між собою; - оптимальне співвідношення фронтальних і індивідуальних форм роботи. 9. Створення атмосфери взаємної зацікавленості в роботі один одного: - заохочення ініціативи і активності учнів; - використання варіантів організації навчальної діяльності , що забезпечує залежність результатів групової роботи від діяльності кожного; - докладні інструкції щодо виконання домашніх і самостійних робіт з метою забезпечення їх успішності. 10. Забезпечення зворотного зв’язку : - відчування вчителем емоційного стану учнів; - навчання учнів рефлексії, самооцінці дій, зусиль і результатів; - відвертість; взаємність зворотного зв’язку; - можливість ставити питання; зацікавлена реакція вчителя на пропозиції. 11. Особистісно орієнтована позиція педагога: - установка на учня як на суб’єкт навчального процесу; - визнання самобутності і унікальності кожного учня; - схильність виражати власну думку; - уміння бути емоційним і відгукуватися на емоції дітей. -
| |
| |
Переглядів: 279 | |
Всього коментарів: 0 | |